Att riva murar

Jag satte mig på bussen från Jönköping här om dagen, för att åka hem till Taberg. Det var snöigt och kallt ute och eftersom jag var lite frusen satte jag mig längst bak för att komma närmast motorn på bussen.
Hållplatsen innan Juneporten hoppade det på tre invandrarkillar i 14-årsåldern. De var rätt högljudda och såklart hoppade de bara på längst bak utan att betala. De tittade på mig men ignorerade mig rätt fort. En av killarna hade en sådan där riktigt sprejad frilla som spretade åt alla håll.
Den andra av killarna tuggade på den största klump tuggumi jag någonsin sett - tänk ett paket hubbabubba rakt in i munnen, ungefär som Ace Ventura. Dessutom tog han ut klumpen med jämna mellanrum och tittade på den, för att sedan stoppa tillbaka den i munnen.
Den tredje av grabbarna var den som lät mest, jag tror det var för att han var minst - man måste ju kompensera.
Min hjärna satte genast igång. Säkerligen var dessa ungdomar smått kriminella, underpresterade i skolan, problembarn utan respekt för de äldre, sen måste de ju bara bo på Råslätt också. Jag satt och tittade lite nyfiket på dem så där som man gör på bussen utan att försöka märkas. Men som alltid märks det. Så klart att de såg att jag stirrade.
"Vi ska ut och råna en affär" ropade en av killarna och pekade med handen mot mig. Han höll den som om han pekade med en pistol - inte direkt trevligt.
Som vanlig alldaglig svensk såg jag här två tydliga alternativ på min kommande reaktion. Antingen vara tyst och titta ut genom fönstret och kanske t.o.m. lite så där diskret byta plats, eller som en god samhällsmedborgare med civilkurage säga till dem att skärpa sig och sköta sig som folk. Men vad gjorde jag? Jo, jag svarade killen och sa enligt alternativ tre - som då kanske inte ingår i den vanliga beslutsskalan i liknande situationer:
"Jasså! nice vilken affär ska ni råna då? Får man hänga med?" och genast revs murarna och jag kunde fortsätta snacka med grabbarna och när de sedan gick av bussen säga:
"Men, ha en bra kväll och ta det lugnt"
"Ja, visst" svarade de.

- Utdrag ur min första predikan 5/12 2010
Vill du ha mer får du mejla eller skriva en kommentar.


Kommentarer
Postat av: Sprejad frilla alltså?

PARTYFRILLA! Haha.

2011-04-06 @ 13:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0